Nederland zit nog altijd in een recessie. Mede hierdoor ligt de woningmarkt al tijden op zijn gat. De voorspellingen voor een herstel in de bouwsector zijn niet rooskleurig. Naar verwachting blijft de huizenprijs nog dalen en uit een voorspelling van het Economisch Bureau ING blijkt dat de bouwproductie in 2012 met 2 procent daalt.

Beter verbouwen dan verhuizen

Door deze onzekere tijden krijgen huizenbezitters hun huis minder snel verkocht en kiezen er eerder voor om te verbouwen dan te verhuizen. Een verbouwing kan worden gezien als een investering in het woonplezier, maar ook als meerwaarde voor de woning. Een huis dat is aangepast aan de actuele woonwensen, door bijvoorbeeld een nieuwe badkamer of keuken, maakt het voor een koper veel interessanter. De verwachting is daarom dat de onderhoudssector en renovatiemarkt dit jaar niet krimpt, maar stabiliseert.

Steeds meer particuliere klusopdrachten

Dat huizenbezitters steeds vaker kiezen voor een verbouwing, is positief voor de kleine bouwbedrijven. Zij profiteren hiervan, omdat zij steeds meer klusopdrachten van particulieren krijgen. Een opvallende trend hierbij is dat particulieren hun klusopdracht steeds vaker op het internet plaatsen. Via online platformen, zoals Werkspot.nl, maken zij hun klusopdracht openbaar, waarop vakmannen vervolgens een aanbesteding kunnen doen. Er wordt verwacht dat de aanbestedingen van klusopdrachten via het internet alleen nog maar verder gaat toenemen.

Liever zelf klussen

Ondanks de groei in het uitbesteden van klusopdrachten, geven steeds meer mensen aan toch liever zelf te klussen. Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy blijkt dat een kwart van de Nederlandse consument zelf meer aan het huis zou willen doen. Het blijkt dat twee op de drie klussen in het huishouden nog altijd door de consument zelf wordt uitgevoerd. Hierbij gaat het vooral om decoratieve klussen, zoals schilderen, behangen en het ophangen van verlichting. Voor de constructieve klussen, zoals het plaatsen van een dakkapel of het aanbrengen van isolatie, wordt in de meeste gevallen nog een vakman ingeschakeld. Deze klussen vragen vaak om meer vakkennis en ervaring en worden snel als ‘te moeilijk’ ervaren. Het aanbieden van duidelijke klusinstructies en uitleg over materiaal toepassingen biedt daarom uitkomst om ook de meer constructieve klussen zelf uit te voeren. Uit een ander onderzoek van USP Marketing Consultancy blijkt namelijk dat 54% van de consumenten gestimuleerd worden om zelf te klussen, wanneer zij goede instructies van fabrikanten of handelaren krijgen. Vooral de inzet van goede folders met uitleg en instructies (34%) en online instructiefilmpjes (25%) zijn middelen om mensen te stimuleren zelf te gaan klussen.

 

Heb je thuis nog een klus te doen? Denk dan niet gelijk dat je dit zelf niet kan. Kijk eens op internet hoe je de klus moet aanpakken en je komt erachter dat je veel meer kunt dan je denkt. Op Klustips.nl vind je een alfabetisch overzicht van alle mogelijke klussen in en rondom het huis. Je vindt een handig stappenplan hoe je een laminaat moet leggen tot en met het aanleggen van een vijver. Zelfs voor de gekste klussen, zoals het bouwen van een dug-out, kun je Klustips.nl raadplegen.